måndag 2 april 2018

Påsk och först utecyklingen!

Vad gött att vägarna är isfria och man kan glida ut med MTB och skärmar.
Solen värmer och man njuter av att plåga sig igenom ansträngande pass på sadeln.
2 pass har det blivit den sista veckan och båda har varit ansträngande på olika sätt.
Förra helgen så kördes det 5,8mil och soppa torsk sista 1,8 milen i motvinden. Lärdom! Ta med energi! Dagens tur började redan innan med att jag hade träningsvärk kvar efter 13km löpning i lördags och på det crossFitpass igår med familjen. Benen var inte i form för stordåd. Men skaplig medelfart fick jag till även om jag inte tog i allt för mycket idag. Viktigt att tänka på är att få ut så mycket teknik som möjligt på vårträningen. Rund tramp, växlar och pannben vid tuffa uppförs körningar. Träna väl och ät rätt!

lördag 3 mars 2018

 Semester och sportlov avklarat, vilket innebär träning. Löpning varannan dag och styrka varannan dag när vi var på Fuerteventura. Löpning med inslag av intervaller i 18graders värme är bara ett stort smile i mitt ansikte! Gymmet var ok på hotellet. Fanns helt ok spinningcyklar som jag körde något pass på. Tyvärr så fanns det bara månadskort för simträning i pool och det kändes lite dyrt. Så det blev teknikträning i poolen på hotellet nästan varje dag. Optimal rotation i simmet var fokus med diverse övningar för att nå dit. Inte lätt att träna simning när det viner bollar och simmar förbi uppblåsta valar mm runt en hela tiden. Men det kändes ok. Väl hemma har det blivit Crossfit, simpass och trainerpass samt intervallpass/brickpass med cykel och löpning. Simningen i onsdags var lite trögt och kände att jag inte fick grepp på vattnet men 1500m blev det! Dagens pass med brickträning började med 20min cykel med medeleffekt och hög kadens. Gick över till löpband och 20min med sista minuten i 4:30 tempo och resten under 5min per km. Kändes skönt! Benen ska bli snabba i sommar!
Brickträning är bra för kroppen att lära sig växla mellan cykel och löpning. Det är lätt att benen känns stumma i början av löpningen. Men tränar man på detta så blir det bättre!
Träna väl och ät rätt!

söndag 14 januari 2018

Veckans träning och framtida planering

Veckans träning har varit bra och som vanligt 😜 inriktad på triathlons grenar för att bygga upp kroppen för ny säsong av tävlingar. Trainer för cykelvana benstyrka: Satt upp min Tempocykel på en direkt drive trainer med 7 olika steg och max effekt 1200W på steg 7. Ger riktigt bra motstånd och kommer räcka långt när det gäller att belasta benen. Man kan lugnt säga att det är en ständig uppförsbacke.
Simmar just nu bara med inriktning på teknik och bara en gång i veckan. Testar nu att simma lite bredare med armarna och 90 graders vinkel på överarm och underarm. Känns lite snabbare och starkare i vattnet. Börjat springa lite intervaller på löpband för att öka farten i löpningen. Gymmet besöks minst en gång per vecka som komplements träning för alla delar: Benövningar och då i form av enbensövningar för att få så likt löpning och cykelmoment. Överkropp är det axlar och rygg som får stor del av träningen och även då övningar som liknar simning. Och sedan det viktigaste: Bålen! Många övningar på bålen och mage då det är den delen av kroppen som gör att du håller bra kroppshållning i simning, cykel och löpning. Känns riktigt bra i kroppen och ser fram emot att fortsätta köra denna programmering fram till vårdagarna. Ska även säga att olika övningar varieras vid passen och vissa är med varje pass för att få progression i musklerna.
Kommer köra mer tävlingar i år och målet är att till nästa år köra Ironman 70.3 då kroppen byggts upp för att klara längre distans på snabba tider. Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se

torsdag 4 januari 2018

Triathlon för hela slanten träning

Dags att skriva lite här igen då!👀
Veckor och månader med uppbyggnad av kroppen för att hålla nästa säsong av triathlon-, cykel- och löptävlingar 2018. Gymmet, simhall, cykeltrainer är välbesökta under träningspassen. så nu kör vi hårt och bygger upp kroppen! Eller vad tänker ni göra. . .

söndag 16 juli 2017

Jobbigt i värmen och blåsten

Gårdagens triathlon på olympisk distans var väldigt jobbig i löpmomentet. Detta då värmen och

blåsten tog ut sin rätt. Alla såg mer eller mindre härjade ut under löpmomentet. Själv så kände jag av mina knän efter någon kilometer och det hängde i till sista km innan det släppte. Magen var inte ok under löpningen och kändes uppblåst. Till nästa tävling blir det att ta med energigels för att testa om det var det som gjorde att löpningen blev tung pga soppatorsk i kroppen.

Cyklingen gick bra men det blåste mer och mer under loppet. Nöjd med snittfarten. Simningen gick bra tills jag fick mycket slem i halsen samt att det var svårt att se vart man skulle simma i vågorna som kom rakt emot en efter att ha rundat 750m märket. Tidvis så kändes det som att jag fick bra tag i vattnet och hade bra fart. Bara att träna mer! Tiden var lite sämre än vad jag räknade med att få.
Totaltiden med växlingarna blev 3min bättre än vad jag hade förra året i Stockholm. Men det var längre växlingsområde i Stockholm. Löpningen var jobbigare i Karlstad då det var platt hela vägen och inga backar att "vila" i nedför.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

onsdag 12 juli 2017

Redo för första längre triathlontävlngen för året

Upplägg för att vara förberedd för första långa triathlontävlingen ser ut som följer:
Hård styrketräning senast en vecka innan tävling. Lättare simning, cykel och löppass några dagar innan för att hålla i gång muskler, leder mm. Och fokus på teknik vid dessa pass! Viktigt att tekniken sitter och är finslipad när tävlingen körs. Detta då det spar energi att göra rätt rörelse = mer kraft kvar till slutet av tävlingen och du kan hålla högre fart i löpningens sista kilometer. Mycket sömn och äta mat för att ladda kroppen med energi. Sover minst 8 timmar per natt vilket är mycket för mig! Normalt 6-7 timmar är vanligt att jag sover vardagar när jag jobbar. Ladda kroppen med energi genom maten behöver man inte tänka på så mycket då kroppens depåer laddas väldigt snabbt och det brukar bara krävas att man äter ordentligt kvällen innan samt bra med frukost. Kroppen har dessutom inte tömt depåerna under veckan genom att jag inte tränat så hårt. Känslan efter träning ska vara att du kan dagen efter köra ett sådant pass igen i samma tempo som dagen innan.
Under själva tävlingen är det viktigt att jag får i mig mycket energi. Och då blir det främst under cyklingen och lite under löpningen. Har börjat testa att fästa bars på ramen istället för att stoppa på mig dem vid växlingarna.
Så nu ser vi fram emot Karlstad triathlon på lördag.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

måndag 3 juli 2017

Första triathlontävlingen avklarad för året

Första triathlontävlingen avklarad. Det blev ett motionslopp i Sturefors i går söndag. 300m simning, 18km cykel och 5km löpning. Ett väl organiserat motionslopp. Gick ganska bra med tanke på att jag hade stela ben innan jag startade från hårda benträningen i fredags. Simningen blev en upplevelse, då det var över 300 startande. Blev bl a översimmad 2 gånger och kom upp till ytan lite desorienterad innan jag hittade mitt siktmärke igen. Lärdom: Simma längre ut och kör en längre bana för att spara tid och köra sitt egna tempo. Växlingen(T1) kunde gått lite snabbare, men den var ok och jag kunde lugnt och sansat springa i väg med cykeln. För att några minuter senare inse att det blåste faan. Konstiga vindar som kom in från alla möjliga håll. Men men, det gick bra att cykla även om jag kände att det där sista trycket saknades i låren. 31,8km/h i snitt får vara ok i den blåst som var samt banan. Hade nog velat ha runt 33km/h för att vara helt nöjd. Växling 2(T2) mellan cykel och löpning gick riktigt bra även om jag tog det lugnt för att få ner pulsen något. Benen kändes som 2 stumma pinnar och det gick inte att trycka på mer än runt 5min/km. Uppför hela vägen till det vi vände tillbaka mot mål. Många sprang om mig i början då det var många löpare med i tävlingen som hade simmat och cyklat sämre än vad jag själv presterade. Men efter 3,5km så lossnade det i benen och jag låg under 5min/km hela vägen in i mål. Sprang om några stycken på slutet och fick känna mig nöjd. Nu blir det att fortsätta med att bli starkare i alla 3 grenarna! Framförallt benträningen kommer jag lägga mer fokus på. Och intervallträning.