söndag 16 juli 2017

Jobbigt i värmen och blåsten

Gårdagens triathlon på olympisk distans var väldigt jobbig i löpmomentet. Detta då värmen och

blåsten tog ut sin rätt. Alla såg mer eller mindre härjade ut under löpmomentet. Själv så kände jag av mina knän efter någon kilometer och det hängde i till sista km innan det släppte. Magen var inte ok under löpningen och kändes uppblåst. Till nästa tävling blir det att ta med energigels för att testa om det var det som gjorde att löpningen blev tung pga soppatorsk i kroppen.

Cyklingen gick bra men det blåste mer och mer under loppet. Nöjd med snittfarten. Simningen gick bra tills jag fick mycket slem i halsen samt att det var svårt att se vart man skulle simma i vågorna som kom rakt emot en efter att ha rundat 750m märket. Tidvis så kändes det som att jag fick bra tag i vattnet och hade bra fart. Bara att träna mer! Tiden var lite sämre än vad jag räknade med att få.
Totaltiden med växlingarna blev 3min bättre än vad jag hade förra året i Stockholm. Men det var längre växlingsområde i Stockholm. Löpningen var jobbigare i Karlstad då det var platt hela vägen och inga backar att "vila" i nedför.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

onsdag 12 juli 2017

Redo för första längre triathlontävlngen för året

Upplägg för att vara förberedd för första långa triathlontävlingen ser ut som följer:
Hård styrketräning senast en vecka innan tävling. Lättare simning, cykel och löppass några dagar innan för att hålla i gång muskler, leder mm. Och fokus på teknik vid dessa pass! Viktigt att tekniken sitter och är finslipad när tävlingen körs. Detta då det spar energi att göra rätt rörelse = mer kraft kvar till slutet av tävlingen och du kan hålla högre fart i löpningens sista kilometer. Mycket sömn och äta mat för att ladda kroppen med energi. Sover minst 8 timmar per natt vilket är mycket för mig! Normalt 6-7 timmar är vanligt att jag sover vardagar när jag jobbar. Ladda kroppen med energi genom maten behöver man inte tänka på så mycket då kroppens depåer laddas väldigt snabbt och det brukar bara krävas att man äter ordentligt kvällen innan samt bra med frukost. Kroppen har dessutom inte tömt depåerna under veckan genom att jag inte tränat så hårt. Känslan efter träning ska vara att du kan dagen efter köra ett sådant pass igen i samma tempo som dagen innan.
Under själva tävlingen är det viktigt att jag får i mig mycket energi. Och då blir det främst under cyklingen och lite under löpningen. Har börjat testa att fästa bars på ramen istället för att stoppa på mig dem vid växlingarna.
Så nu ser vi fram emot Karlstad triathlon på lördag.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

måndag 3 juli 2017

Första triathlontävlingen avklarad för året

Första triathlontävlingen avklarad. Det blev ett motionslopp i Sturefors i går söndag. 300m simning, 18km cykel och 5km löpning. Ett väl organiserat motionslopp. Gick ganska bra med tanke på att jag hade stela ben innan jag startade från hårda benträningen i fredags. Simningen blev en upplevelse, då det var över 300 startande. Blev bl a översimmad 2 gånger och kom upp till ytan lite desorienterad innan jag hittade mitt siktmärke igen. Lärdom: Simma längre ut och kör en längre bana för att spara tid och köra sitt egna tempo. Växlingen(T1) kunde gått lite snabbare, men den var ok och jag kunde lugnt och sansat springa i väg med cykeln. För att några minuter senare inse att det blåste faan. Konstiga vindar som kom in från alla möjliga håll. Men men, det gick bra att cykla även om jag kände att det där sista trycket saknades i låren. 31,8km/h i snitt får vara ok i den blåst som var samt banan. Hade nog velat ha runt 33km/h för att vara helt nöjd. Växling 2(T2) mellan cykel och löpning gick riktigt bra även om jag tog det lugnt för att få ner pulsen något. Benen kändes som 2 stumma pinnar och det gick inte att trycka på mer än runt 5min/km. Uppför hela vägen till det vi vände tillbaka mot mål. Många sprang om mig i början då det var många löpare med i tävlingen som hade simmat och cyklat sämre än vad jag själv presterade. Men efter 3,5km så lossnade det i benen och jag låg under 5min/km hela vägen in i mål. Sprang om några stycken på slutet och fick känna mig nöjd. Nu blir det att fortsätta med att bli starkare i alla 3 grenarna! Framförallt benträningen kommer jag lägga mer fokus på. Och intervallträning.

söndag 11 juni 2017

Halvvättern avklarad med Frugan

Heléne Löfvendahls foto.Idag körde frugan och jag 150km Halvvättern. Ny bästa tid för frugan med 4 minuters marginal.
Mycket motvind i början av rundan och medvind på slutet. Regn delar av rundan gjorde att vi blev dyngsura. Snittet på 27,6km/h och fortfarande pigga ben visar att träningen gett resultat.
Nu är det bara att köra på och träna till triathlon tävlingen i Karlstad den 15 juli. Simma och löpträna får det bli mer av kommande vecka.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahl.se www.svensktkosttillskott.se

lördag 27 maj 2017

Intervaller samt MSM tillskott

Intervaller - Ska ni öka syreintag och bli starkare ska ni träna intervaller av olika typer. Backintervaller kan utföras på olika sätt.
1. Tung växel = träna muskler och få starkare ben
2. Hög kadens = tränar syreupptagning och ökar pulsen = maxträning om ni ligger på riktigt med pedaltrampet!
Båda är viktigt att träna någon gång i veckan. Vilket ger mer fart när ni väl kör klungpass med kompisarna.
3. Nedför backe = Träna att cykla i hög fart med tryck i pedalerna. Pulshöjande!
4. Plan mark = Trampa tungt och pressa på med kadens. Öka benstyrka och puls.
Dessa gör även de att ni kommer öka er fart.
Lycka till med träningen!

MSM
Vad är detta för tillskott? Methyl Sulfonyl Methan = svavel.
Finns idag ingen forskning på verkningsgrad, men jag och många upplever att leder mm klarar sig bättre från skador när vi tar MSM vid hård träning. Innan jag började fick jag alltid ont i knäna vid tunga cykelpass. Idag har jag inga sådan problem.

Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se


måndag 15 maj 2017

Cykeltur på egen hand = Bra träning

Många kör just nu många pass med olika grupper inför Vätternrundan. Men ofta glömmer de bort att träna själv. Egen träning medför att du får själv ta alla motvind mm. och detta gör att du blir mycket starkare i benen och även psyket om du kör långt. Ligga klunga medför 30-40% mindre kraftåtgång. Många som kör grupp orkar ofta inte hålla hastigheten under 30mil pga för lite träning. Eller fel träning.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

måndag 24 april 2017

Simträningen börjar ge resultat

Nu börjar äntligen simträningen ge resultat. Simmar snabbare och snabbare genom bättre teknik. Och allt tack vare att jag lade om träningen till att simma långa pass(1000-1500m) istället för korta pass med olika träningsmoment. Tekniken har blivit bättre genom upprepningen under längre tid än tidigare snabba 100 och 200m och sedan ny övning.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se