söndag 18 september 2016

Orken som försvann . . .

Var lite segstartad igår. Kändes som att kroppen inte var med på att springa 10km. Men när jag värmde upp genom att springa ned till starten började kroppen kännas bra.
När sedan starten gick så ville benen arbeta på och fick kolla klockan med jämna mellanrum för att inte springa för fort. Första kilometern gick på 4:20 och sänkte farten på andra då det gick uppför och ytterligare lite saktare upp för bron där det är en brantare stigning. Sedan gick det fort utför på andra sidan bron och in på fjärde kilometern. Men när jag passerade in på 5kilometern kände jag att det inte gick att springa ner mot 4:30 per kilometer längre. Orken avtog mer och mer under loppet och sluttiden blev 11sekunder saktare än förra årets tid. Har aldrig känt mig så trött under ett lopp tidigare. Orkade inte spurta som jag brukar ha krafter kvar att göra den sista kilometern.
Väl i mål började magen kännas av och när jag kom hem molade det ordentligt i magen. Hela dagen och kvällen efter loppet var magen körig. Så då fick jag min förklaring till varför jag inte hade någon ork under loppet. Troligen hade jag fått en släng magsjuka då några på jobbet haft detta tidigare i veckan. Känner fortfarande av det då och då idag, dagen efter.
Med detta i åtanke så känns det skönt att orkat springa på så bra tid även då kroppen sa till mig att skit i det flera gånger :-) Men jag tänkte då att jag har aldrig brutit ett lopp och kommer ej att göra det heller! Bara att springa så fort lungorna orkade. Bara att ta nya tag till nästa lopp och träna på som jag gjort då farten i kroppen verkar komma.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar